Hoe krijg ik medewerkers warm voor het onderwerp pensioen? Tips van SVB

Stimuleer medewerkers om ook zelf op zoek te gaan naar informatie.

Wie drukbezette medewerkers wil bereiken, moet creatief zijn. Geïnspireerd door de ABP pop-up store heeft SVB een eigen communicatiepakket samengesteld. Op een laagdrempelige manier – en passend bij de organisatie – worden medewerkers in contact gebracht met het onderwerp ‘pensioen’. Danielle Fransen, beleidsadviseur HR bij SVB, vertelt ons er meer over.

Medewerkers warm maken voor pensioen is niet eenvoudig. Ze moeten al zoveel. De nieuwe privacywet vraagt om aandacht, medewerkers willen zich persoonlijk ontwikkelen en ook het dagelijkse werk gaat gewoon door.

Laagdrempelig en uitnodigend

Daarom hebben ze bij SVB een lichte variant van de pop-up store ontwikkeld. De SVB-locatie in Deventer profiteerde hier het eerst van. “We wilden voor twee of drie dagen een duidelijk zichtbare pensioenhoek creëren” zegt Danielle, “laagdrempelig en uitnodigend.” We hebben van het digitaal beschikbare promotiemateriaal van ABP zelf lange banners laten maken. Daarnaast hebben we postermateriaal van de ABP-site gebruikt, een gezellige hoek met fauteuils ingericht en laptops klaargezet op ABP.nl. In de pensioenhoek was altijd een HR-medewerker van SVB aanwezig om vragen te beantwoorden. Wie daarna nog vragen had, kon zich inschrijven voor een individuele sessie.

Goed voorbereid dankzij de checklist

Na Deventer volgde Breda en daar blijft ’t waarschijnlijk niet bij. Danielle heeft een complete checklist opgesteld van alle benodigdheden en acties, zodat het voor andere locaties eenvoudiger is om dit op te pakken. “Vergeet niet,” benadrukt Danielle “ook al is het een lichte variant van de pop-up store; er komt heel wat meer bij kijken dan het plaatsen van een banner en het regelen van laptops. Als de communicatie niet goed geregeld is, of HR-medewerkers zijn niet goed voorbereid, dan is een groot deel van het werk voor niks.”

Tips

Goeie tip, wat ons betreft: bereid je goed voor en zet die voorbereidingen duidelijk op papier; dan profiteert ook de rest van de organisatie hier van. Andere tips die Danielle mee wil geven, zijn:

Vraag medewerkers actief op zoek te gaan naar informatie

“Zorg dat medewerkers zich eerst zelf inlezen, voordat ze een individueel adviesgesprek aanvragen. Veel vragen worden bijvoorbeeld beantwoord op MijnABP. Ook collectieve bijeenkomsten zijn een goede voorbereiding. Zo houden onze HR-medewerkers en de pensioenadviseurs van ABP meer tijd over voor echt individuele vragen.”

Benoem wat ‘t is

“Pensioen is ongeveer 20% van je inkomen, maar lang niet iedereen beseft dat. Alleen al het noemen en gebruiken van dit percentage kan bij medewerkers de knop omzetten.”

Het hele jaar door

“Een pop up store of een pensioenweek hebben een aanjaagfunctie. Organiseer ook de rest van het jaar collectieve voorlichtingen en pensioenspreekuren. Pas dan krijgt pensioen de kans om écht te gaan leven.”

Ultra light store

Inmiddels heeft ABP ook een eigen lichte versie van de Pop up store, de zogenaamde Ultra light store.

Ook interesse in de Pop-up store of de Ultra light store?

Reserveer deze hier!

Deel dit initiatief via:

Log in om te reageren op dit bericht.

Plaats als eerste een reactie op dit bericht