Stenden Pensioen Dagen

Stenden Pensioen Dagen

Pensioen…nee niet stoppen met lezen! We weten dat het onderwerp niet sexy is, meer iets van een ver-van-je-bed-show en bedoeld voor echt oude mensen. Jij dus niet! Dat weten we.

Bovenstaande tekst hebben we gebruikt om medewerkers te triggeren deel te nemen aan de eerste Stenden Pensioen Dagen. Ons doel? Bewustwording over de oudedagvoorziening en het vergroten van de kennis van medewerkers over pensioenen. Stenden vindt het als werkgever van belang dat medewerkers weten hoe hun pensioen geregeld is. Zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het deeltijdpensioen, en daardoor ook de laatste jaren zonder zorgen kunnen werken. Dit draagt bij aan de vitaliteit van de medewerker.

Centrale boodschap
De centrale boodschap die we hanteerden: Pensioen is niet iets van later. Het is heel belangrijk dat je je vroeg in je pensioen verdiept, zodat je weet waar je later (financieel) aan toe bent en welke keuzes je zelf hierin hebt. De oproep die we daarbij gebruikten is: Je pensioen is jouw feestje, weet jij al wanneer jij de slingers ophangt?

Pop-up store
Van 14 t/m 17 maart 2016 stond de pop-up store pensioenen bij Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Tijdens deze dagen en rondom de pop-up store hebben we in samenwerking met de afdeling Corporate Communicatie een aantal acties ondernomen:

  1. Tijdens de Stenden Pensioen Dagen is de pop-up store een centraal punt op onze vestiging Leeuwarden geweest waar alle medewerkers vragen konden stellen aan Hielke Visser, de pensioenexpert van Stenden Hogeschool. Een druk bezochte pop-up store zorgde voor gezelligheid en een ontspannen sfeer. Daarmee is de drempel laag om in gesprek te gaan over de oudedagvoorziening/pensioen.
  2. Naar aanleiding van deze ontmoetingen zijn een 20-tal individuele vervolggesprekken gepland.
  3. Op de vierde dag is op onze locatie in Emmen een spreekuur gehouden waarvoor medewerkers zich konden inschrijven.
  4. De opening van de pop-up store werd verzorgd door de vice-voorzitter van het College van Bestuur van Stenden, de heer Klaas Wybo van der Hoek. Onder het genot van een heerlijk ontbijt.
  5. Hij opende de Pop-Up Store door het ophangen van een slinger met de tekst: “Je pensioen is jouw feestje – wanneer hang jij de slingers op?”
  6. Voor de opening waren alle 60-plussers per brief uitgenodigd. Om de attentiewaarde te verhogen, zat er naast een brief ook een slinger in de envelop.
  7. In de pop-up store konden medewerkers voor een green screen gaan staan en zichzelf al vast wanen op een verre bestemming na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Deze foto’s konden medewerkers delen via hun eigen social media accounts.
  8. Om verkeer te genereren naar de pop-up store deelden we elke dag een taart uit aan een medewerker die nog 25 jaar voor de pensioengerechtigde leeftijd zit. Deze taart nemen ze weer mee terug naar de afdeling, waardoor ook daar weer aandacht is voor de pensioenen.
  9. Ook de pensioenkwis droeg bij aan extra verkeer in de pop-up store en aan het vergroten van het pensioen bewustzijn.

Om het geheel communicatief te begeleiden hebben we een aantal middelen laten ontwikkelen:

  1. Een visual die we gebruiken bij de interne communicatie. Werkt drempelverlagend en verhoogt de herkenbaarheid.
  2. Berichten en verslaglegging op intranet
  3. Posters met de aankondiging

Vanwege het succes hebben we besloten de volgende Stenden Pensioen Dagen tijdens de landelijke Pensioen3Daagse in november 2016 te houden. In tussentijd delen we elke maand een taart uit aan mensen die nog 25 jaar van hun pensioengerechtigde leeftijd af zijn. Zo vragen we elke maand op ludieke wijze aandacht voor het onderwerp.

Deel dit initiatief via:

Log in om te reageren op dit bericht.

Plaats als eerste een reactie op dit bericht